Sociaal emotionele veiligheid
Abeltje biedt een veilige basis, een ‘thuis’ waar kinderen zich kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. We dragen bij aan de sociaal emotionele veiligheid door;
- het hebben van een wenbeleid.
- een huiselijke, veilige en warme sfeer te bieden.
- de aanwezigheid van vaste en sensitieve leidsters.
- het bieden van een vast dagritme
- de aanwezigheid van bekende groepsgenoten.
- stil te staan bij gevoelens zoals boosheid, frustratie en angst en deze erkennen.
- elke handeling bij het kind te benoemen, bv optillen, verschonen etc.
Kinderen worden altijd warm en persoonlijk begeleid door onze pedagogische medewerkers.
De aanwezigheid van bekende leeftijdgenoten draagt bij aan een gevoel van veiligheid. Abeltje kiest in de groepssamenstelling voor vaste groepen. Groepsgenoten kunnen al op jonge leeftijd een bron van veiligheid vormen, vooral als zij elkaar zo regelmatig zien dat ze elkaar goed kunnen leren kennen. Zelfs baby’s leren elkaar kennen wanneer zij elkaar regelmatig zien!
De inrichting van Abeltje is huiselijk en kindvriendelijk. We hebben gekozen voor rustige kleuren en natuurlijke materialen. Onze ruimtes zijn schoon en de sfeer huiselijk en warm. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van natuurlijke materialen in verschillende structuren, zoals breisels en gevlochten manden tegenover gladde materialen zoals hout en leer. Dit alles voor de ontwikkeling van het kind. De indeling van de verschillende ruimtes is zo ontworpen dat kinderen van verschillende leeftijdsgroepen voldoende uitdaging vinden. Er is bijvoorbeeld een verkleedhoek en een poppenhoek, een autobaan, een bouw hoek, lego, activiteitenmuur etc. Maar er is ook een knusse loungehoek met kussens en kleden waar kindjes zich kunnen terug trekken. Al het speelgoed is op kind hoogte en ook boekjes kunnen ze zelf pakken.
Onze pedagogische medewerkers ondersteunen/begeleiden de relaties tussen de kinderen. In de praktijk uit zich dit doordat ieder kind een positieve plek heeft binnen de groep. Kinderen; herkennen elkaar, lachen naar elkaar, maken samen grapjes, lossen conflicten onderling op, praten met elkaar, spelen met elkaar of naast elkaar. Er is eenheid en ruimte voor het individuele kind.
.