Spel en creatieve ontwikkeling
Abeltje koestert de aangeboren innerlijke creativiteit van elk kind en biedt diverse mogelijkheden om de wereld te ontdekken en creatief bezig te zijn. Dagelijks voorzien we, aangepast aan de leeftijd van de kinderen, gestructureerde activiteiten, zowel binnen als buiten. Of het nu gaat om muzikale, creatieve of sportieve bezigheden, elke dag staat in het teken van gezellige en stimulerende activiteiten.
Gedurende de dag nemen we de tijd voor beweging, dans, zang en muziek. Knutselen behoort ook tot de dagelijkse bezigheden, waarbij we zelfs beschikken over een apart atelier met een scala aan materialen, zodat kinderen prachtige kunstwerken kunnen creëren.
Naast de reguliere activiteiten binnen Abeltje, betrekken we ook externe professionals voor de culturele ontwikkeling van het kind. Van muzieklessen tot theater, dans en yoga; we bieden een breed scala aan mogelijkheden om de creatieve horizon van elk kind te verbreden.
Thematisch werken
Bij Abeltje werken we met een jaarplanning gebaseerd op thema’s. We integreren feestdagen, seizoenen en onderwerpen zoals het gezin, (huis)dieren, het lichaam en de natuur. We bieden kinderen de ruimte om op een gezellige, speelse en leuke manier bezig te zijn, waarbij ontdekken, ervaren en leren centraal staan. Door thema’s nauw aan te laten sluiten bij de leefwereld van kinderen, vergroten ze hun woordenschat en begrijpen ze nieuwe begrippen.
Kinderen maken tijdens thema’s kennis met echte materialen en gaan verder dan alleen spelen; ze ontdekken daadwerkelijk. De groep reflecteert het lopende thema door middel van tekst, foto’s en werkjes. Dit bevordert herkenning bij de kinderen en stelt hen in staat om trots aan hun ouders te tonen wat ze hebben gemaakt, geleerd of gedaan.
Het thematisch werken zorgt niet alleen voor plezier bij kinderen, maar het is ook een succesvolle benadering om sociale, motorische en cognitieve vaardigheden te stimuleren. De verdieping in een onderwerp vergroot de kennis van de wereld. Er is ruimte voor onderzoeksactiviteiten binnen het thema; bijvoorbeeld, bij het thema ‘natuur’ planten kinderen zaadjes en onderhouden ze hun eigen tuintje, waarbij ze verantwoordelijkheid nemen voor water geven en wieden. Ze onderzoeken de groei en de aanwezigheid van insecten, wat weer wordt geïntegreerd in hun spel. Thematisch werken resulteert in betrokkenheid, betekenisvolle thema’s en bevordert onderzoekend en ontwerpend leren.
Elke activiteit wordt zorgvuldig opgezet zodat kinderen van verschillende ontwikkelingsniveaus ermee kunnen werken, waardoor een inclusieve en stimulerende omgeving ontstaat.
.