Externe professionals

Bij Abeltje streven we naar een gevarieerd en rijk aanbod voor de ontwikkeling van kinderen, daarom maken we graag gebruik van externe professionals. Voor onze muziek- en cultuurlessen werken we bijvoorbeeld samen met MEMO.

MEMO biedt interactieve voorstellingen voor kinderen en levert daarmee een bijdrage aan cultuureducatie voor de allerkleinsten. Spelen, luisteren, ervaren en leren gaan hand in hand tijdens deze sessies. Elke twee weken komt er een muzikant, danser of acteur langs, elk met een ander talent of muziekinstrument. Kinderen krijgen de kans om de artiest en het instrument echt te leren kennen, waardoor ze cultuur van dichtbij beleven. Aan het einde van de dag ontvangen de kinderen een sticker met een link naar de verkorte voorstelling van de artiest, waardoor ouders en kinderen de ervaring thuis kunnen herbeleven. Daarnaast biedt MEMO leuke online activiteiten die ouder en kind samen kunnen ondernemen.

Waarom MEMO?

1. Eenheid in veelheid: MEMO brengt artiesten van over de hele wereld met diverse muziekstijlen. Hierdoor ervaren kinderen de rijkdom en diversiteit van de wereld.

2. Bijdrage aan ontwikkeling: Cultuureducatie draagt bij aan de taalontwikkeling, sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling van kinderen.

3. Leuk en educatief: Onze kinderen vinden MEMO vooral ontzettend leuk, en het draagt tegelijkertijd bij aan hun educatieve ervaring.

Cultuureducatie binnen MEMO stimuleert diverse vaardigheden bij kinderen:

1. Cognitieve vaardigheden: Kinderen leren geluiden te ordenen op eigenschappen zoals volume, snelheid en duur. Ze ontwikkelen het vermogen om geluiden te associëren met sferen, activiteiten en emoties. Door actief deel te nemen, bijvoorbeeld door mee te zingen of geluiden na te bootsen, verkennen kinderen de mogelijkheden van hun eigen stem.

2. Sociale vaardigheden: Tijdens cultuureducatie leren kinderen van elkaar door te imiteren, te betrekken en elkaar te stimuleren. Het komt vaak voor dat kinderen elkaar omhelzen, vastpakken of samen gaan dansen, wat niet alleen tijdens de les gebeurt maar ook het wij-gevoel versterkt, zelfs als de artiest al weg is.

3. Motorische vaardigheden: Actieve participatie in de voorstellingen, zoals bewegen, klappen, dansen of zelfs het nadoen van dieren, draagt bij aan de ontwikkeling van de motoriek van de kinderen. Ze gebruiken hun fantasie om op een speelse manier hun motorische vaardigheden te ontwikkelen.

4. Expressieve vaardigheden: Muziek roept emoties op, en cultuureducatie helpt kinderen om hun gevoelens uit te drukken. Hoewel kinderen aanvankelijk afgeleid kunnen zijn door de aanwezigheid van een nieuwe persoon, leren ze tijdens de voorstelling om hun reserve of angst te overwinnen. Door mee te dansen en te klappen, leren kinderen uiting te geven aan hun emoties en genieten ze van de ervaring.